تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

پزشکیان و پوتین دیدار می‌کنند | چرا رویکرد دولت چهاردهم در برابر روسیه مهم است؟

آنطور که سفیر ایران در مسکو اعلام کرده، پزشکیان در حاشیه نشست بریکس با پوتین دیدار می‌کند.

پزشکیان و پوتین دیدار می‌کنند | چرا رویکرد دولت چهاردهم در برابر روسیه مهم است؟

رویداد ۲۴| مسعود پزشکیان بعد از سفر عراق که گفته بود برای زیارت نجف است و سفر نیویورک که در راستای شرکت در مجمع سالانه سازمان ملل انجام خواهد شد؛ کی سفر مهم دارد.

آنطور که سفیر ایران در مسکو گفته «پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران قرار است در ماه اکتبر برای شرکت در نشست کشور‌های عضو بریکس به کازان سفر کند.» اهمیت این سفر اما آنجاست که وی در جریان این سفر با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه دیدار خواهد کرد.

دیدار پزشکیان و پوتین در حالی خواهد بود که مواضع اخیر روسیه درباره زنگزور در همین ابتدای کار دولت چهاردهم، نگاه‌ها را به سوی وزارتخارجه برگردانده و حساسیت‌ها درباره روابط با این کشور را بیشتر کرده است. شاهد آنکه همین امروز روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی از دولت پزشکیان خواسته که خنجر روس‌ها را کند کند.

در عین حال میزان نگاه به شرق در دولت پزشکیان اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت چراکه با روی کار آمدن این دولت بار دیگر امیدواری‌هایی برای تقویت روابط با غرب ایجاد شده است. عراقچی البته در جلسات اخذ رای اعتماد گفته بود که دولت در نگاه به شرق کوتاهی نخواهد کرد اما به هرحال میزان تمرکز دولت بر نگاه به شرق حائز اهمیت است. درست است که همکاری جامع و راهبردی با روسیه که نافی تقویت روابط با غرب نیست اما تجربه ثابت کرده که هر دولتی که تمرکز بر شرق کرده، با کشورهای غربی تعامل کمتری داشته است. ضمن اینکه خود روسیه هم در روابط با غرب به تبع جنگ اوکراین، چالش‌هایی دارد که بعضا ایران نیز وارد می‌کند. مثلا همین داستان پهپاد دادن و سوخو گرفتن و ... که بارها مطرح شده است. 

این نکته را برخی از کارشناسان و تحلیلگران سیاست خارجی نیز در روزهای اخیر مورد تاکید قرار داده‌‌اند. مثلا حشمت‌الله فلاحت‌پیشه مواضع اخیر روسیه را حمله پیش‌دستانه این کشور در مقابل روابط ایران و غرب دانسته است.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
1
0
برای دست بوسی و عرض ارادت به عالی جناب پوتین
نظرات شما